V úterý 3. dubna pokračoval praktický výcvik pod vedením lektora Hasičského záchranného sboru Karlovarského kraje na obhájení certifikátu předurčenosti na dopravní nehody s vyproštěním osob z havarovaných vozidel na pozemních komunikacích. Výcvik probíhal na místě s dostatkem vyřazených vozidel určených k likvidaci. Konkrétním nácvikem byl technický přístup do havarovaného vozidla pomocí hydraulických vyprošťovacích nástrojů, následné ošetření zraněného přímo ve vozidle, příprava zraněné osoby na vyproštění, správné použití záchranné vyprošťovací desky. Se vším souvisel bezpečný pohyb při zásahu, zásady správného používání osobních ochranných prostředků pro technické zásahy a samozřejmě správné použití vyprošťovacích nástrojů. Další výcvik bude pokračovat až do úspěšného obhájení předurčenosti.

Každá hasičská jednotka, pokud je předurčena na speciální druhy zásahů, musím projít certifikačním procesem teoretických a také praktických dovedností pro konkrétní druhy těchto zásahů. Samozřejmostí je, že pokud jednotka tento certifikát získala, tak musí po stanovené době projít opakovacím školením a přezkoušením k prodloužení certifikace. Naše jednotka je předurčena na zásahy při dopravních nehodách na pozemních komunikacích a jsme zařazeni do kategorie D. V těchto měsících probíhá jak teoretické školení, tak praktický výcvik pod vedením lektorů Hasičského záchranného sboru Karlovarského kraje a také lektorů Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje. Jeden z praktických výcviků proběh tuto středu 7. března, kdy celá jednotka odjela do areálu soukromého provozovatele likvidace starých automobilů, kde jsme prováděli standardní úkony při řešení následků dopravních nehod s konkrétními postupy technického použití hydraulických vyprošťovacích nástrojů a dalšího vybavení pro vyproštění osob z havarovaných vozidel. Další opakovací školení a výcvik bude pokračovat v následujících měsících. Tímto výcvikem není dotčena schopnost a dosavadní certifikace naší jednotky pro tento speciální druh předurčenosti na řešení následků dopravních nehod.

Hasičské jednotky se stále vzdělávají pro veškerou specifickou činnost, která může nastat při řešení mimořádných událostí. Každý rok je zpracován plán školení a výcviku. Každý rok se hasiči učí nové věci, ale stále opakují a zdokonalují standardní stávající postupy. Kdo se školí a provádí výcvik ve všech hasičských dovednostech, jsou nováčci, kteří jsou součástí zásahové jednotky. S tímto školením pomáhají především velitelé družstev s velitelem jednotky. První letošní „kadetský“ výcvik proběhl v úterý 16. ledna, kdy nováčci nacvičovali zásah při požáru výškové budovy. Výcvik proběhl ve výškovém domě, který je svým stavebním řešením nevyšší a nejsložitější pro hasební zásah. Mladí hasiči cvičili vytváření dopravního hadicového vedení do budovy od cisternové automobilové stříkačky, vytváření útočného hadicového vedení od rozdělovače uvnitř budovy, použití dýchacích přístrojů s důrazem na uživatelskou kontrolu, pohyb ve složitém prostoru se složitější viditelností, pátrání a záchranu osob. To vše do vyšších pater panelového domu. Pro některé to bylo sáhnutí skoro až na dno sil. A to ještě nehořelo. Závěry výcviku byly probrány na konci s doporučením na zlepšení a zdůrazněním, že samozřejmě další podobně zaměřené výcviky budou pokračovat.

V pátek 17. listopadu se u chodovských hasičů aktivovaly všechny technologické prvky vyhlašující poplach celé zásahové jednotce. V dopoledních hodinách byl nahlášen požár střechy průmyslového objektu ve Vintířovské ulici. Jednalo se o prověřovací cvičení hasičských jednotek ve druhém stupni poplachu dle požárního poplachového plánu a dokumentace zdolávání požáru. Cvičení se zúčastnilo celkem deset hasičských jednotek, které měli za úkol záchranu osob zevnitř haly a také hašení požáru střešní konstrukce, ale i dalších částí objektu. Naše jednotka byla na místě samozřejmě jako první a proto byla nasazena na úseku pátrání a záchrany. Celé cvičení se uskutečnilo díky vstřícnému přístupu a dobré spolupráci zástupci vedení společnosti SKF.

Během slunečného nedělního odpoledne 15. října, proběhl výcvik nováčků zásahové jednotky na téma zásahy při dopravních nehodách. Pod kaštanem na nástupní ploše zbrojnice proběhlo nejdříve teoretické zopakování taktických a bezpečnostních zásad při zásahu u dopravní nehody s potřebou vyproštění zaklíněných osob. Byly probrány a prodiskutovány některé již absolvované zásahy pomocí videa. Po té následovala praktická část. K dispozici bylo osobní vozidlo určené k likvidaci. Členové jednotky cvičili základní postupy při řešení dopravních nehod osobních automobilů. Jištění, přístup, stabilizace zdravotního stavu zraněného, vyproštění a transport. Zaměření výcviku bylo na jištění - kvalitní průzkum, ustavení mobilní techniky hasičů, zajištění místa nehody, protipožární zabezpečení, stabilizace vozidla a přístup ke zraněnému. Byly prováděny různé metody vstupu do vozidla pomocí technických prostředků ve výbavě jednotky, např. hydraulické vyprošťovací zařízení a další. Těsně před závěrem výcviku, byl operačním střediskem vyhlášen poplach na výjezd k technické pomoci, úniku na komunikaci. O tom byl předešlý článek.

Ve čtvrtek 14. září vyhlásilo Krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Karlovarského kraje poplach jednotkám ve druhém stupni poplachu na ohlášený požár v Nejdku. K požáru, ve společnosti vyrábějící součástky pro automobilový průmysl, jsme vyjeli s cisternovou automobilovou stříkačkou CAS 24 v čase 08:40 hodin. Jednalo se o prověřovací cvičení. Na místě zasahovaly JSDH Chodov, HZS Karlovarského kraje stanice Karlovy Vary, JSDH Nejdek, JSDH Pozorka, JSDH Pernink, JSDH Nová Role, JSDH Abertamy.

V sobotu 2. září ráno vyjela chodovská jednotka s cisternovou automobilovou stříkačkou CAS 24 na ohlášený rozsáhlý požár travního prostu a lesa ve vojenském újezdu Hradiště. Jednalo se o letošní největší cvičení jednotek požární ochrany v Karlovarském kraji. Tématem cvičení bylo hašení rozsáhlých lesních požárů, kdy je nutné dopravit hasební vodu na velkou vzdálenost. S použitím čerpadel Somati a kyvadlovou dopravou hasiči přepravili vodu z vodních zdrojů k linii lesního požáru na vzdálenost devíti kilometrů. Cvičení se zúčastnilo téměř čtyřicet jednotek hasičů z Karlovarského, Ústeckého, Středočeského a Plzeňského kraje a také vrtulník Letecké služby Policie ČR pro letecké hašení.

Hasiči v rámci školení a výcviku provádějí i výcvik v řízení zásahových vozidel takzvané kondiční jízdy. Kondiční jízdy se dělají v rámci vlastního hasebního obvodu, ale i dále, v plném obsazení družstva tak, jak vozidlo jezdí k ostrým zásahům. Ve středu 19. července večer velitel družstva, které mělo ten den službu, naplánoval kondiční jízdu s cisternovou automobilovou stříkačkou CAS 20/3400/210-S2T Tatra 815 TERRNo1 s tím, že zásahové vozidlo bude obsazeno všemi členy družstva. Před výjezdem krátce před půl osmou večerní, ohlásil náš velitel operačnímu středisku počet osob ve vozidle a lokalitu kam bude směřovat jízda hasičského vozidla. Záhy se potvrdila zásada provádět, pokud je to možné, kondiční jízdy v plné obsazenosti. V čase 19:40 hodin operační a informační středisko Integrovaného záchranného systému odvolává jednotku z kondiční jízdy a vysílá ji k dopravní nehodě s vyproštěním do obce Jenišov lokalita Zátiší. Informace, kterou dostal náš velitel přes radiostanici z operačního střediska, byla upřesněna na nehodu osobního vozidla, které narazilo do propustku u silnice nedaleko železničního přejezdu P85 směrem na Jenišov a další jednotky nemohou přijet, jelikož zasahují u jiné události.

V sobotu 15. července se jedno družstvo naší zásahové jednotky zúčastnilo náročného nočního cvičení s tématem železniční dopravní nehoda v těžko přístupném terénu na trati mezi Sokolovem a Karlovými Vary. Cvičení proběhlo na uzavřené trati, kdy provozovatel umožnil výluku, ale s podmínkou právě nočních hodin. Hasiči si tak prověřili zásah nejen v nepřístupném terénu, ale také v náročnějších nočních podmínkách. Místem cvičení byla dvoukolejná trať u Nového Sedla nedaleko Královského Poříčí v místech špatného přístupu. Přístup k železnici v tomto úseku není z žádné běžně užívané komunikace, hasiči tak nejprve museli najít vhodnou příjezdovou cestu, přímo k vlaku pak museli v první fázi slanit z několikametrového srázu.

Ve vlaku, který zapůjčil dopravce České dráhy, bylo padesát figurantů. Průzkumné skupiny hasičů provedli ve vlaku roztřídění zraněných podle závažnosti jejich poranění, na nosítkách je poté vynášeli ven z vagonů a chodícím cestujícím pomohli na železniční násep. Vše probíhalo ve ztížených podmínkách, kdy nejen tma, málo světla, různé druhy závažnosti zranění a s tím spojená bezpečná manipulace s nosítky, ale i různá výška podlahy vagonů nad železničním náspem, ztěžovali evakuaci a záchranu z vlaku.

Každý hasič se může dostat do situace, kdy není možné z důvodu odříznutí zásahových a ústupových cest šířením požáru, nebo z důvodu neúměrného rizika (možnost výbuchu, zřícení konstrukcí aj.), opustit místo zásahu stejnou cestou, kterou se na místo zásahu dostal. Jestliže hrozí bezprostřední ohrožení zdraví a života, a není-li jiná možnost, jak opustit ohrožený prostor ve výšce, potom hasič musí provést sebezáchranu slaněním, a to nouzovými způsoby. V pondělí 5. června se proto členové naší jednotky zúčastnili výcviku lezecké techniky ve výškách a nad volnou hloubkou. Tento výcvik proběhl ve spolupráci s profesionálními hasiči ÚO Karlovy Vary a ÚO Sokolov a pod vedením šéf-instruktora Ing. Čermáka z KŘ HZS Karlovarského kraje, na šedesátimetrové telekomunikační věži Krudum, která slouží také jako rozhledna.

V pátek 19. května byl naplánován další ze školících a výcvikových dnů podle ročního plánu školení zásahové jednotky. Tématem bylo zásobování požární vodou. Našeho výcviku se zúčastnila také jednotka hasičů z Vintířova, která je zařazena v prvním stupni podle požárního poplachového plánu pro město Chodov. Na úvod proběhla teoretická část na naší zbrojnici, kde byly velitelem naší jednotky zopakovány a vysvětleny všechny zásady této hasičské činnosti při zásahu. Všem byly zopakovány všechny přírodní i umělé zdroje požární vody v Chodově a okolí s využitím mapových podkladů v tištěné i elektronické verzi, hydrantového plánu a konkrétního umístění požárních nádrží. Následoval přesun k praktické části výcviku do ulice Horní k vodní ploše s oficiálním názvem Račí rybníček.