Jednotka Sboru dobrovolných hasičů Chodov připravuje ve spolupráci se strážníky městské policie na druhou polovinu dubna zkoušku průjezdnosti ulic ve městě. Reaguje tak na stále častější nedodržování zákona o silničním provozu, kdy vozidla stojí v cestě a překážejí záchranným složkám v dojezdu na místo zásahu.

„Stále častěji se potýkáme s problémem, že kvůli špatně zaparkovaným autům nemůžeme projet k zásahu. Chápu nelehkou situaci ohledně parkování ve městě, ale průjezdnost musí být zajištěna," řekl velitel chodovských dobrovolných hasičů Jiří Kiss. Podle něj špatně a nevhodně zaparkovaná auta, především v sídlištní zástavbě mezi domy, komplikují zásahy záchranným složkám. Do ulic tak v nejbližších dnech vyjede za doprovodu chodovské městské policie hasičská technika. Tam, kde neprojede, budou zasahovat strážníci a odtahová služba.
Akce má především preventivní charakter, nicméně nezodpovědní řidiči mohou očekávat i citelné sankce. V Chodově přijde odtažení vozidla na 800 korun a parkování na odstavné ploše na 100 korun. Samotná pokuta může dosáhnout výše až dvou tisíc korun.

„Při stání vozidla musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 metry pro každý směr jízdy," připomněl motoristům znění zákona Jiří Kiss.

Článek vznikl ve spolupráci JSDH Chodov a města Chodov (Martin Polák).

 

Dovětek autora za JSDH Chodov.

V nejkrajnějším případě, kdy dojde při mimořádné události ke znakům obecného ohrožení „… nebo kdo takové obecné ohrožení zvýší anebo ztíží jeho odvrácení nebo zmírnění,…“, tak by mohla být osoba, která špatně zaparkovala své vozidlo jako překážku pro průjezd vozidel (zásah) složek IZS, řešena i podle trestního zákoníku § 272.

Hasiči v mnoha případech spolupracují při zajištění místa pro přistání vrtulníků složek IZS. V nejvíce případech je to pro potřeby záchranné služby. Také naše jednotka několikrát zajišťovala přistání vrtulníků LZS a PČR a to především typů EC 135 a W-3A. Většinou je to případech primárního převozu zraněných z místa mimořádné události. Někdy je to ale i v případech sekundárního převozu mezi zdravotnickými zařízeními. Pro tento typ převozu vzniklo v Sokolově v areálu Bohemie nové místo pro přistávání vrtulníku letecké záchranné služby. Sice to není stálý heliport podle parametrů stanovených zákonem o civilním letectví pro HEMS, ale bude využíván záchrannou službou pro sekundární převozy.

Ve čtvrtek 13. března odpoledne se na ploše chodovské zbrojnice objevily zásahové cisterny z jiných hasičských jednotek. K našemu sboru zavítali, cestou na servis k firmě Teleskopické stožáry s.r.o., kamarádi z jednotky Kynšperk nad Ohří s CAS 20 a z jednotky HZS stanice Sokolov s CAS 15. Na vysouvacím teleskopickém stožáru u CAS 20 T815 se vyměnila světla za modernější typ a u CAS 15 MAN se provedla servisní oprava stožáru. Během servisní činnosti firmy byly kolegové svědky výjezdu naší jednotky s CAS 20 na technickou pomoc.

Ke vstupu do naší zásahové jednotky se připravují tři nováčci. U dvou to není v pravém smyslu slova, jelikož k nám přešli od jiných dobrovolných jednotek a už něco znají. David sloužil u JSDH Kovářská a Michal sloužil u JSDH Pozorka. Přesto musí projít výcvikem s naší technikou a technickými prostředky, aby mohli být zařazeni jako plnohodnotní členové výjezdových družstev chodovské jednotky. Třetím, kdo se připravuje na vstup do zásahové jednotky je člen dorosteneckého sportovního družstva Lukáš. Probíhá teoretická příprava a také praktická. Tu praktickou vede především velitel naší jednotky. Například toto úterý proběhl praktický výcvik uvnitř výškového věžového panelového domu, kdy rekruti museli provést bojové rozvinutí útočného proudu „C“ od CAS v dýchacím přístroji S7. Prováděli průzkum bojem, úvazy vedení, opakovali si postupy při vnikání do uzavřených prostor. Velitel vysvětlil a následně kontroloval postup podle pravidel společného průzkumu, držení proudnice, vysvětloval 3D hašení. Samozřejmostí byla uživatelská kontrola dýchacího přístroje před zahájením činnosti v budově.

Náš sbor ve spolupráci se zásahovou jednotkou provádí během roku specifické činnosti pro město Chodov. V posledním období to byly dvě výraznější činnosti, které zaznamenali obyvatelé Chodova. Tou první bylo rozebrání konstrukce, čištění a uložení městského stanu, který po období plesů byl postaven u kulturního a společenského střediska.

Druhou viditelnou činností, kterou prováděla tentokrát jen zásahová jednotka, bylo čištění římsy budovy Domu dětí a mládeže od prázdných hnízd zdivočelých holubů domácích (Columba livia f. domestica).

U první činnosti byla využita technika CAS 20 a UA Toyota, u druhé AZ 30 a VEA Škoda. Práce pro město s využitím zásahových vozidel je v evidenci zpráv o činnosti.

Činnost provedenou naší zásahovou jednotkou v rámci předlékařské první pomoci u dopravní nehody u Mírové, která se stala 6. března, chválí pracovníci Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje na svých webových stránkách.

Text převzatý ze stránek ZZS:

Záchrana účastníků dopravní nehody na Karlovarsku 6.3.2014

V odpoledních hodinách byly dvě výjezdové skupiny RZP ze Žlutic a Karlových Varů vyslány k dopravní nehodě. Na místě byl přítomen i inspektor provozu ZZS KVK. Naši záchranáři poskytli dvěma účastníkům dopravní nehody přednemocniční neodkladnou péči.  Na místě odvedli dobrou práci mimo jiné i hasiči z SDH Chodov, kdy jednoho pacienta zajistili a předali naší výjezdové skupině.

Díky profesionálnímu zásahu našich záchranářů byli oba pacienti odvezeni do Nemocnice v Karlových Varech ve stabilizovaném stavu.“

O dopravní nehodě dvou osobních vozidel jsme informovali na našich stránkách v článku zde.

Dnešní den se stal u naší zásahové jednotky v Chodově dalším milníkem ve zvyšování akceschopnosti při zkvalitnění bezpečnosti při zásazích. Do výbavy technických prostředků pro činnost nejen při požárech přibyla termokamera typu FLIR K40. Po zaškolení bude tento nový technický prostředek velmi využíván při zásahové činnosti chodovské jednotky.

Termokamery se v posledních několika letech staly hodně používaným nástrojem, pomáhajícím hasičským sborů v jejich nelehké práci. Termokamery jsou hojně využívány především při hledání skrytých ohnisek požárů, vyhledávání osob, účinnější hašení, orientaci v silně zakouřených prostorech, ale i například ve spolupráci s ostatními složkami IZS k vyhledávání účastníků dopravních nehod, a také ztracených osob a podobně.

Hasičská jednotka provádí v rámci odborné přípravy pravidelně kondiční jízdy se zásahovou technikou. Je to především s vozidly, které mají větší rozměry a vyšší tonáž. Neustále se potýkáme s problémem nevhodně postavených vozidel v ulicích města, kdy je znemožněn průjezd vozidlům záchranných složek a to především hasičů, kteří používají nákladní zásahové automobily. To ukazují pokaždé kontrolní a kondiční jízdy, ale především ostré zásahy v našem městě. Hasiči v Chodově chápou problematiku parkování, ale ta nemůže být na úkor bezpečnosti obyvatel. Pondělní kondiční jízdy ukázaly, že je rozdíl v jízdě dopoledne, odpoledne a v noci.  Nejhorší situace je v nočních hodinách, kdy se nebere vůbec zřetel na možný průjezd záchranných vozidel. V nočních hodinách je to o to nebezpečnější, že v případě mimořádné události se nachází v budovách více osob než přes den.

Již třetím rokem uspořádala společnost Magnus Regio a společnost RWE soutěž  Dobrovolní hasiči roku. Do soutěže jsme se, po loňském neúspěchu, přihlásili letos znovu. A vyplatilo se. V oblasti Jih - Západ Čech jsme mezi jednotkami SDH zvítězili. Pro přihlášení jsme zvolili dopravní nehodu s vyproštěním vážně zraněného muže, která se stala 10. října 2012 v Jenišově. Díky tomu, že nás odborná porota vybrala do finálového hlasování, ve kterém rozhodla veřejnost o vítězích, jsme se 5. listopadu vydali na slavnostní vyhlášení do brněnského hotelu Voroněž. Až do samotného vyhlášení jsme přitom neměli tušení, na jakém místě jsme skončili a slova z úst moderátorky nás všechny mile překvapila.

Fotografie jako proces uchovávání obrazu historie je znám již řadu let. Také chodovský hasičský sbor pořizuje fotografie pro historické zaznamenání činnosti hasičů našeho města. A není to jen z tohoto důvodu. Pořizované fotografie slouží k vyhodnocování způsobu zásahu, jako důkazní materiál pro orgány činné v trestním řízení, jako podklad pro šetření pojišťoven a také jako doklad o činnosti hasičů v případě právních sporů. Fotografie pořizované hasiči v rámci řešení mimořádné události jsou vždy se svolením velitele zásahu a mohou být přílohou dokumentu zprávy o zásahu. Všechny zveřejňované fotografie na webu SDH Chodov jsou vždy v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a s autorským zákonem. Ne vždy mají hasiči čas pořizovat na místě události fotodokumentaci. V dnešní době, kdy má 98% obyvatel mobilní telefony nebo jiné aplikace záznamových zařízení, je vidět mnoho lidí jak si zaznamenávají činnost záchranných složek.

Soutěž, která je určena pro sbory a jednotky sborů dobrovolných hasičů obce, se přesunula do své druhé poloviny. Odborná porota vybrala ze všech přihlášených padesátku finalistů. Teď už o vítězích rozhodujete vy svými hlasy.

Do hlasování byla vybrána i naše jednotka, svůj hlas můžete zaslat přes internet ZDE nebo zašlete SMS ve tvaru HASICI ZCJ3 na telefonní číslo 900 77 06. Hlasování bude ukončeno 15. října 2013.

Soutěž pořádá společnost Magnus Regio ve spolupráci s RWE. Soutěž má za cíl rozdělit peníze pro dobrovolné hasiči a tím podpořit jejich činnost.